Citadel College in Lent

Donderdag 29 oktober 2020. Om half acht loop ik de school binnen. Het is nog stil. Ik tref Tim Aerdts, docent maatschappijleer. Hij is de organisator vandaag. We gaan alle leerlingen van de 3e klassen, van beide locaties de bewustwordingsles geven. Bijna 350 leerlingen. In drie sessies. In de aula.

Tim is al druk bezig om de aula COVID-proof in te richten. Ik help mee. En leg de flappen, stiften, kaartjes van Meld misdaad anoniem, de QR code van het onderzoek en de kwiskaarten neer.

Melissa arriveert. Mijn co-trainer. We maken kennis met docenten en het zorgteam. De school ademt een positieve sfeer. Er is veel licht. Ook twee politiemensen sluiten aan. Een is wijkagent.

Belangrijk

De leerlingen komen op school. Dit keer onwennig, want de derde-jaars zijn door elkaar gehusseld. Niveau’s en locaties gemengd. Allemaal even uit de comfortzone. Cathelijne Beekmans, de locatiedirecteur straalt. We gaan starten.

We willen een veilige school voor jullie zijn. En daar hoort bij dat we ook praten over moeilijke dingen, zoals ondermijning. Dat vinden we belangrijk. Daarom hebben we nu een hele dag een programma. Voor jullie, maar ook voor jullie docenten en ouders. Zij krijgen vanmiddag en vanavond dezelfde voorlichting“, aldus de introductie van Cathelijne.

Drie sessies. Na elke sessie worden de tafels gereinigd. COVID blijft onwerkelijk. Later op de dag sluit ook Nicole aan. Als strategisch expert ondermijning bij de politie, geeft zij af en toe ook een training. Vandaag voor het eerst samen met Melissa.

Juist dat ene lokale verhaal …

De wijkagent heeft een treffend verhaal. Lokale verhalen kleuren het programma. Ze vertelt over een jongen die onder druk van het criminele circuit de opdracht kreeg om iemand af te maken. En hij deed een poging. Hij stak iemand in zijn been. Met hulp van zijn ouders, school en hulpverlening is het uiteindelijk wel goed gekomen met deze jongen. Haar verhaal maakt indruk op de leerlingen. Criminele uitbuiting is dichterbij dan ze hadden gedacht.

Docenten en ouders

In de middag zijn docenten aan de beurt. Via een webinar. Ik had al een gesprek met een docent, die ochtend. Over wat we signaleren tijdens de bewustwordingslessen. En hoe we dat gedrag kunnen duiden. De docenten zitten verspreid over verschillende lokalen, rondom onze plek waar we de webinar geven. Tijdens de opdrachten kunnen we in elke klas een kijkje nemen. En in de avond richten we ons tot de ouders. Samen vormen we een netwerk rondom jongeren. Rond half tien in de avond zit het erop. Ik loop de school uit. Het is donker.

In de auto reflecteer ik de dag. De leerlingen, docenten en ouders zullen vanaf nu met andere ogen kijken. Het taboe is eraf. Criminaliteit onder jongeren is bespreekbaar op deze school. Dit is een school gevuld met onze toekomst, de jongeren en rondom hen gedreven en betrokken docenten en ouders.

Petra.