Met scrabble blokjes het woord coronavirus neergelegd op een zwarte achtergrond.

#Leerlingalert & COVID19: nieuwe kansen

Voorlichting is juist nu belangrijk

Ook mijn kinderen waren tijdens de lock-down hun bijbaan kwijt – en nu worden ze minder ingezet vanwege de beperkte openingstijden van de horeca. Het gaat om het Corona-effect op de mogelijkheden voor jongeren om geld bij te verdienen. Dit zijn gouden tijden voor de criminelen om juist nu die jongeren die geld willen verdienen, te ronselen voor andere soorten baantjes. Veel jongeren hebben geen idee, waar ze dan ja tegen zeggen. Dus is voorlichting hierover aan leerlingen, studenten, hun ouders en docenten van belang.

Maar hoe doe je dat, als je te maken krijgt met Corona-maatregelen. En samenkomsten in grote groepen niet vanzelfsprekend is. Is #leerlingalert dan nog wel mogelijk? Ja. Lees hieronder hoe we dat doen.

Van fysiek naar digitaal

Corona noopte ons tot ontwikkeling van andere manieren van bewustwordingslessen geven in plaats van fysieke bijeenkomsten in grote groepen. Zeker nu volwassenen niet in grote groepen bij elkaar mogen komen. Daarbij hebben we nagedacht over wat we met de lessen willen bereiken – en of een digitale vorm daaraan voldoende bijdraagt.

WEBINARS VOOR ONZE VOLWASSEN DOELGROEPEN

We hebben geconcludeerd dat we de bewustwordingslessen voor ouders en docenten (#ouderalert & #docentalert) prima via een webinar kunnen doen. En voor leerlingen niet. We willen de leerlingen in het zicht houden. We willen zien op welke manier de boodschappen van onze les hen raakt en wat het in gedrag losmaakt. En dat lukt niet voldoende tijdens een online-les.

FYSIEK & HYBRIDE VORM VOOR LEERLINGEN

In gesprek met docenten van het Isendoorn hebben we de hybride vorm ontwikkeld. De leerlingen zijn op school en zitten in kleinere aantallen (10-30 leerlingen) verspreid over de verschillende ruimten in de school. Zij worden in die ruimten begeleid door volwassenen (docenten, zorg- en veiligheidsnetwerk). We geven de les via een webinar vanuit de school. Deze webinar wordt door de leerlingen in die verschillende ruimten gevolgd. Zij hebben hun eigen laptop mee – en kunnen hun vragen via de chat of microfoon blijven stellen. De begeleiders houden zicht op de leerlingen in de klas en kunnen anticiperen op signalen, zoals we ook doen tijdens de grote fysieke bijeenkomsten.

Het biedt mogelijkheden tot groots inzetten

Deze hybride vorm biedt scholen de mogelijkheid om #leerlingalert groots in te zetten. Op dit moment zijn we in gesprek met een school, om alle leerlingen van die school (1000) de bewustwordingsles aan te bieden via een webinar, waarbij alle leerlingen in hun eigen klas met hun docent (aangevuld met het lokale zorg- en veiligheidsnetwerk) tegelijkertijd via streaming op het digibord kunnen aansluiten. We hebben het nog nooit gedaan, dus denken we dit wel te kunnen.