Yvonne Casteleijn en Petra van den berg in overleg met leerlingen, screenshot uit de film van min JV

Introductie #leerlingalert

Start met het introductieprogramma

Om #leerlingalert te implementeren in de school, zetten we in op 3 doelgroepen: leerlingen, docenten en hun ouders. Onderdeel van de bewustwordingslessen is dat we actief de wijkagent, zorgcoördinator, jongerenwerker en straatcoaches betrekken. Daardoor zijn zij meteen zichtbaar voor onze doelgroepen. Samen met de school maken we een plan hoe we het totale programma gaan introduceren. Na de introductie kunnen docenten van de school toegang krijgen tot het lesmateriaal om het zelf te doen.

Deskundige trainers geven de lessen. Zij komen uit ons onderwijs-, zorg- of veiligheidsnetwerk.

#leerlingalert: doelgroep

#Leerlingalert introduceren we het liefst aan jongeren vanaf 15 jaar (derde leerjaar) of hoger. Sommige scholen kiezen voor het voorlaatste examenjaar (3 vmbo, 4 havo, 5 vwo) omdat in die jaren meestal ook maatschappijleer wordt gegeven.

#Docentalert: signaleren in de onderbouw

Criminelen zich richten op  jongeren rond hun 15e jaar. Dat blijkt uit onderzoek. We gaan er vanuit dat bij een jongere doelgroep, zoals in de onderbouwklassen van het voortgezet onderwijs beter een individuele aanpak past, als mogelijk sprake zou kunnen zijn van criminele uitbuiting. Om in een vroeg stadium te kunnen signalen dat een leerling hulp nodig heeft, willen we alle docenten een basisles aanbieden.

Vormen

De lessen tijdens de introductie geven we aan grote groepen (160 leerlingen) tegelijkertijd. We werken dan met twee trainers. De leerlingen/ studenten zitten in tafelgroepen in een grote ruimte. Elke tafelgroep wordt begeleid door een volwassene (docent en/of iemand uit het lokale netwerk).

In verband met de COVID-maatregelen hebben we een hybride variant ontwikkeld. We geven les via een webinar. De leerlingen zijn op dat moment op school. Zij volgen de webinar tegelijkertijd vanuit verschillende ruimtes binnen de onderwijsinstelling. Zij worden dan begeleid in die ruimte door een docent en iemand van het lokale netwerk.

De aanwezigheid van een volwassene bij de verschillende groepen leerlingen is van belang om te kunnen signaleren en te kunnen begeleiden. Wij gaan uit van 1 volwassene per 10 leerlingen/ studenten.

Enkele kernpunten:

  • Voor leerlingen, hun ouders en docenten
  • Na introductie toegang tot lesmateriaal
  • Lesduur 90 minuten
  • Trainers uit ons zorg- veiligheids- en onderwijsnetwerk
  • Burgerschapsvorming
  • Voor alle schoolniveau’s

Vraag het introductieprogramma aan voor uw school

Vul hieronder uw gegevens en die van uw school in en we nemen spoedig contact met u op voor een afspraak.